Målsætning

Målsætning for min private pasningsordning.

  Som beskrevet på de andre sider er det meget vigtigt for mig at børnene får en rolig, tryg og omsorgsfuld tid i min dagpleje. Vi skal ligesom de kommunale dagplejere også følge de pædagogiske læreplaner, men selvfølge på et niveau der alderssvarende til de børn, der er i pasningsordningen

.
Jeg går højt op i børnenes sikkerhed, derfor ser i os aldrig gå ude ved store veje med 4 børn omkring barnevognen. Jeg har højst 2 børn gående ved siden af vognen og altid væk fra vejen og det er simpelthen for sikkerheden om at gøre, men når vi går på stierne i området går så mange som muligt selvfølgelig. 😉
 

Jeg ser det også som en meget vigtig opgave at forberede børnene således, at de bliver klar til deres start i børnehave ved 3 års alderen, så det er det jeg sammen med børnene arbejder hen imod. 
 

Derfor har jeg valgt at arbejde ud fra 6 emner, der også arbejdes videre med, når barnet kommer i børnehave. Disse emner fungerer også  som en del af min målsætning.


VI TRILLER, KRYBER OG KRAVLER
GÅR OG LØBER, vi danser til musik
TAGER TØJ AF OG PÅ (MED HJÆLP)
KRAVLER OP OG NED
BALANCERER og øver både grov og finmotorik
BEVÆGER OS PÅ FORSKELLIGE UNDERLAG
ER BEVIDSTE OM FORSKELLIGE OG BENÆVNER LEGEMSDELE
KLARER AKTIVITETER DER UDFORDRER FINMOTORIKKEN F.EKS TEGNE, FINGERMALING, SÆTTER PERLER PÅ SNOR
SPISER SELV, HÆLDER OP, SMØRER MAD

KROP & BEVÆGELSE

FØLER SIG TRYG
KAN VISE OMSORG FOR ANDRE
KAN GIVE OG MODTAGE KNUS
KAN DELE MED ANDRE
LÆRER AT GENKENDE EGNE FØLELSER HOS ANDRE BØRN OG DE VOKSNE
LÆRER AT UDTRYKKE OVER FOR ANDRE BØRN HVORDAN DET HAR DET
LEGER MED ANDRE
KAN VENTE PÅ TUR
HAR GLÆDE AF FÆLLES AKTIVITETER, LEGE, SYNGE, BAGE, TEGNE, GÅ TURE M.V.


SOCIALE KOMPETENCE

BARNETS ALSIDIGE PERSONLIGE UDVIKLING

FØLER SIG TRYG VED DE PERSONER DER INDGÅR I DAGPLEJENS HVERDAG
KAN GIVE UDTRYK FOR FØLELSER
HAR TILLID TIL AT DET BLIVER HØRT OG FORSTÅET
HAR TILLID TIL SIG SELV, UDSTRÅLER " JEG ER "
KAN VENTE LIDT MED AT FÅ SINE BEHOV OPFYLDT
KAN LEGE ALENE
KAN UDFØRE KORTE BESKEDER F. EKS " KAN DU HENTE DINE SKO ?

SPROG

VISER GLÆDE VED AT HØRE KENDTE STEMMER
GENTAGER LYDE OG SENERE ORD
BEGYNDER AT BRUGE SPROGET TIL AT FÅ SINE BEHOV DÆKKET
KAN LIDE AT SYNGE, RIM OG REMSER, KIGGE I BØGER, FÅ FORTALT HISTORIE
SÆTTER ORD PÅ EGNE FØLELSER F. EKS " MIG KED AF DET "
BEGYNDER AT SÆTTE ORD SAMMEN TIL SÆTNINGER
BEGYNDER AT FORTÆLLE HVAD DET TEGNER, LEGER MV.

KAN VÆRE SPONTAN OG BRUGE SIN FANTASI
KAN EKSPERIMENTERE MED KLODSER,  LEGOKLODSER M.V.
FÅR ERFARING MED FORSKELLIGE MATERIALER OG DERES FORSKELLIGHED
KAN LIDE AT SYNGE OG HØRE MUSIK
 

KULTURRELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER

NATUREN OG NATURFÆNOMENER

GENKENDER STEDER HVOR BARNET OFTE KOMMER, FINDER VEJ
LÆRER AT BRUGE SINE SANSER
LÆRER AT NYDE AT VÆRE I NATUREN, LEGE OG GÅ TURE
ER NYSGERRIG PÅ AT UDFORSKE VEJRET, SOL, REGN, BLÆST, SNE
KAN INDENTIFICERE LYDE
OPLEVER GLÆDE VED FORDYBELSE I NATUREN OG SKABER TING AF MATRIALERNE
KENDER FORSKEL PÅ STI, VEJ, PARK, SKOV , STRAND M.V.





det er ikke tilladt at kopiere fra denne hjemmeside, uden forudgående aftale.

det er sjovt at finde ting i naturen